#digital transformation

Na čem nejčastěji krachuje digitalizace?

Na čem nejčastěji krachuje digitalizace?

Jak překonat odpor a strach zaměstnanců z nových technologií a digitální transformace?

Autor: Jan Strmiska | Idea Maker OLMER ad.

Digitalizace krachuje často na nedostatku vize a jasné strategie

Nekonzistentní zavádění nových platforem a vrstvení technologií pak situaci víc komplikuje než ulehčuje. Ideální by bylo nahradit dvě zastaralé technologie jednou novou. Buďte nemilosrdní. Když zavedeme Asanu, zrušíme e-maily.

Pak tu máme problém omezených zdrojů, technologickou nekompetentnost, a nekompatibilitu se stávajícími systémy. To jsou ale témata mimo záběr tohoto článku. Zásadní organizační problém je:

Nedostatek zaměstnaneckého zapojení

Autor článku se s tím setkal i v nejprogresivnějších firmách. Pohodlí, setrvačnost, únava z nových technologií – to je zabiják inovací struktury firmy. „Já ten cloud nemám rád, pošlu ti to e-mailem“. Zaměstnanci efektivní novinky často vnímají jako hrozbu („Pak už nebudu potřeba“). Jak tento odpor překonat?

Vysvětlit, testovat, ale být důrazní

Můžete uvažovat direktivně a prostě přikázat. A ano, může to fungovat. Popravdě, většinou nakonec ani není jiné cesty. Technologická demokracie ve firmě znamená spíš anarchii. Nechcete mít systém izolovaných oplocených zahrad.

Příkladem ale musí jít vedení. Pokud CEO prohlásí, že „WhatsApp mi stejně nikdo nevezme“, těžko uprosíte zbytek firmy na něco komplexnějšího. Nasazení technologie je potřeba odladit, ale jednou (brzo) musí přijít chvíle, kdy se od starých postupů tvrdě odstřihnete.

Ale ano, nové řešení musí mít skvělé UX/UI a přinášet opravdu zjednodušení práce. Jinak utrácíte peníze a zabíjíte čas a loayalitu svých lidí.

Pomůže gamifikace

Gamifikace opravdu pomůže. Nad rozšířením nových technologií totiž musíte přemýšlet jako o prodeji produktu zákazníkům (vašim zaměstnancům). Jestli chcete aby je efektivně používali, musí je milovat. Pomohou tak i nejjednodušší soutěže a jakékoli herní a sociální prvky. Školení formou hry.

Digitalizace ale není spása, když nejste vy sami agilní

Digitalizační proces je totiž jen tak dobrý, jako je společnost, která ho zavádí. Pokud nemá firma plochou strukturu a agilní vedení, ani nejlepší IT nástroj nic nezachrání. Využijte tuto chvilku přerodu a změňte i systém své organizace na co nejagilnější. Stejně vás to v nejbližších letech čeká. Jak zmiňoval odborník Martin Sorrell na marketingové konferenci DMEXCO, nástup AI se projeví na zplošťování organizačních struktur, což povede k větší míře informovanosti lidí napříč společností a demokratizaci vedení. Lepší je tedy předběhnout dobu.

Typický příklad proč digitalizace nefunguje, je naše státní správa. Méně agilní vedení asi těžko pohledat. A hůře motivované zaměstnance také. Skvěle temná case study je to, jak se s tím například trápí ne-digitalizace našich stavebních úřadů. Dělejte všechno opačně než stát a máte šanci :-).

Je potřeba měřit

Digitální svět, na rozdíl od toho analogového, je posedlý měřením. Nemusíte tomu propadnout příliš otrocky, ale pokud nemáte nastavené jasné parametry před/po zavádění technologií, netušíte, co se stalo. Efektivní metriky rychle odhalí nefunkční části systému.

A myslíte ze všeho nejvíc na zákazníky?

Protože proč digitalizujeme? Ano, abychom ušetřili (zefektivnili) proces a stejně tak proto, abychom poskytli zákazníkovi lepší uživatelský zážitek. Špatná digitalizace tohle neumí zprocesovat. Typicky opět státní správa a jak to vidí zákazníci / občané.


Shrnuto a podtrženo: Aby firmy (a stát) předešly selhání digitalizace, měly by vytvořit jasnou digitalizační strategii, investovat do školení a vzdělávání zaměstnanců, získat jejich podporu a zapojení, zajistit dostatek financí a zdrojů. A zaměřit se na potřeby zákazníků, tedy brutálně se soustředit na UX/UI interního i zákaznického rozhraní. Stejně pečlivě, minimalisticky a puristicky jako třeba Apple. Nevynalézat v roce 2023 Windows Vista.

Got a project in mind?

~ Let’s talk.